גלקסי טכנולוגיות

untitled-design---2021-02-14t002504_optimized.714

מה היא הזעת יתר וכיצד מטפלים בה?

למעט ספורטאים ואנשים שאוהבים סאונות, רובנו חיים לפי המוטו, אל תיתן להם לראות אותך מזיע. בטח, זה טבעי לחלוטין – "התפקיד העיקרי של זיעה הוא לקרר את הגוף", ואין מה להתבייש. עם זאת, כתמי זיעה זה לא משהו שהיינו רוצים להראות מכוון שהם יכולים לסמן שאנחנו בחרדה או עצבניים.

ואם יש לך היפרהידרוזיס – המונח הרפואי להזעת יתר בכל מקום בגוף – הבעיה היא הרבה יותר מאשר אסתטית. זה יכול להשפיע עמוקות על חייו של מישהו, זה עשוי להשפיע על בחירתו של אדם במקצועו או להגביל את ההזדמנויות העומדות בפניו. למשל הבחירה בעבודות שכרוכות בדיבור מול קהל. לחיצות ידיים, או שאינם יכולים להחליף בגדים מספר פעמים ביום.

למה בתי השחי שלנו מזיעים?

יש לנו מיליוני בלוטות זיעה בכל גופנו – הריכוז הגדול ביותר נמצא בידיים וברגליים, אך בתי השחי שלנו הם נקודה חמה נוספת המרכזת בלוטות אקריניות, המנפות נוזל צלול וחסר ריח שמקרר אותנו כשהוא מתאדה.

מיתוס מקובל הוא שלזיעה יש יותר ריח גוף, אבל זה בעצם לא כך. אנשים שמזיעים הרבה לא נוטים להיות בעלי ריח מכיוון שהחיידקים נשטפים. אנשים שאינם מזיעים הרבה עשויים להבחין בריח רב יותר.

עוד תפיסה מוטעית. שאנחנו מזיעים רעלים. הזיעה מורכבת כמעט לחלוטין ממים. כל השאר, על פי האגודה הבינלאומית להזעת יתר, הוא מלח, אוריאה ומעט פחמימות וחלבונים.

מה גורם להזעת יתר?

רוב המומחים העוסקים בתחום מאמינים כי הזעת יתר ראשונית נגרמת כתוצאה משיבוש במערכת העצבים הסימפטתית. מערכת זו אחראית לרוב פעילויות הגוף שאינן רצוניות. לרבות תנועת המזון בדרכי העיכול ותנועת השתן מהכליות אל שלפוחית השתן.

כאשר עולה חום הגוף, מערכת העצבים מעבירה מסרים למוח שמורה בעקבות זאת לבלוטות הזיעה לייצר זיעה. התאדות הזיעה המופרשת מהעור גורמת לקירור הגוף ולהורדת החום. בלוטות הזיעה הקשורות בהזעת יתר נקראות בלוטות אקריניות. הן נמצאות בריכוזים גבוהים במיוחד בבתי השחי, בכפות ידיים, בכפות רגליים ובפנים. ריכוז הבלוטות באזורים אלו מסביר מדוע הזעת יתר מתרחשת בעיקר שם.

במקרים של הזעת יתר ראשונית ההנחה היא שהאזור במוח שאחראי על וויסות תהליך ההזעה פועל באופן לא תקין. המוח שולח אותות לבלוטות האקריניות לייצר זיעה גם כשאין צורך לקרר את הגוף.

הזעת יתר תורשתית- במקרים רבים הזעת יתר פוגעת בבני אותה משפחה. אחד מכל ארבעה אנשים הסובלים מהתופעה מדווח על קרוב משפחה שסובל מאותו מצב. הפגיעה המשפחתית מרמזת על כך שקיים שיבוש גנטי הגורם לתופעה ויכול לעבור בתורשה.

חרדה- הרגשת חרדה אינה גורמת להזעת יתר ראשונית אצל אנשים אשר אינם סובלים מהתופעה. אולם מצב של חרדה במהלך התקף הזעה עלול להחריף את הסימפטומים ולהפוך את החוויה לקשה יותר.

הזעת יתר משנית- נגרמת לרוב עקב סיבות רפואיות למשל גיל המעבר אצל נשים סביב גיל ה-50, יתר פעילות של בלוטת התריס, השפעת אלכוהול או סמים מסויימים, גמיל מאלכוהול או סמים או תופעות לוואי של תרופות.  סיבות פחות שכיחות להזעת יתר משנית נגרמות מזיהומים שונים, מחלת פרקינסון, הפרעות במח העצם או בתאי הדם.

איך לדעת שאני סובל מהזעת יתר?

המצב, המשפיע על כ- 15.3 מיליון איש ברחבי העולם, צריך להיות מאובחן על ידי רופא, בדרך כלל רופא עור, אך אם יש לך הזעת יתר, משבשת, גלויה לפחות פעם בשבוע למשך שישה חודשים ויותר, אלה סימנים לכך שאתה סובל מהזעת יתר.

 

איך מטפלים בהזעת יתר?

האפשרויות לטיפול בהזעת יתר מקומית כוללות:

נטילת תרופות אנטי-כולינרגיות, הכרוכה בתופעות לוואי אשר לרוב אינן מצדיקות את השימוש בהן.

שימוש במכשירי יונטופורזיס הכרוכים בהשריית האיבר המזיע מדי יום בתוך אמבט, אשר דרכו עובר זרם חשמלי נמוך. מכוון שנדרשת השריה, הם פחות מתאימים לטיפול בבתי השחי, אך בהחלט מומלצים להזעת יתר בכפות הידיים ורגליים.

הזרקת בוטולינום טוקסין, המנטרל לתקופה את הזעת היתר בבית השחי.

טיפול במכשיר המירה דריי המנטרל את בלוטות הזיעה בבית השחי בטיפול אחד קצר ויעיל מאוד.

נא למלא פרטים להרשמה